26
cat. 27
El sabio incólume
[The Unscathed Savant],
1937
cat. 20
La plomada
[The Plumb Line],
1937
gran interés para los pintores mexicanos— circu
laron sin duda más allá de las fronteras geográfi
cas, como lo hicieron los pintores extranjeros que
visitaron el país. Aunque esto es mera especulación,
podríamos imaginarnos a un Anguiano enterado
del trabajo de los postsurrealistas en Los Ángeles
a mediados de los treinta, entre ellos Lorser Fei
telson, Helen Lundeberg y Ben Berlin, ya fuera por
las páginas de Art Front o en persona.
13
Feitelson
fue maestro de Philip Guston (entonces Goldstein)
y Reuben Kadish, quienes pasaron por la Ciudad
magazines —like the left-wing Art Front, pub
lished by the Artists Union in New York and thus
of great interest to Mexican painters— surely
circulated across geographic boundaries, as did
artists visiting Mexico City from abroad. Although
it is purely speculative, one might imagine An
guiano learning about the Post-Surrealists working
in Los Angeles in the mid-1930s, including Lorser
Feitelson, Helen Lundeberg, and Ben Berlin, ei
ther in the pages of Art Front or in person.
13
Feitelson taught both Philip Guston (then Gold