Página 26 - 06_Anguiano

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of a bull surely reveal a direct citation of Picasso’s
Guernica; other drawings by Anguiano seem to
indicate some exposure —perhaps through the
tgp
— to similarly tragic drawings, also with sur­
realist overtones, done by other artists in Spain
in this period.
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Several important drawings, heavy with
references to pain and suffering, fear and anxiety,
hover between the political and the personal: are
these allegories of Anguiano’s own life as much
as loose references to a world turned upside
down by totalitarian threats and economic col­
lapse? In Love (1937), the angry lovers occupy the
hollow shell of a broken male statue, perhaps of
Eros; in The Unscathed Savant (1937), which has
a particularly surrealist accidental ink spill to the
left, the figure’s brain seems split open to expose
his thoughts, which smaller figures below strive to
understand. Others, like The Plumb Line and
Offering, depict tragic figures, with references to
inner torments (the ants in the former perhaps
directly citing Dalí). Apparition (1937) shows
pained faces emerging from clouds connected to
the umbilical cord of child; far below, near a
dangling human heart, one finds a rural village
with prominent graveyard. The composition here
might be derived from Frida Kahlo’s My Grand-
parents, My Parents and I (1936; Museum of
Modern Art, New York), which may indicate that
Kahlo had a greater influence on her contempo­
raries than is usually assumed.
Along with links —through illustrations, of
course— to European Surrealism, further research
might uncover possible connections between
Anguiano and surrealists elsewhere in the Ame­
ricas. Visual and conceptual parallels, of course,
might merely indicate shared sources of inspiration
(like Picasso, Dalí and De Chirico), but certain
Un grupo importante de dibujos, lleno de
referencias al dolor y el sufrimiento, al miedo y
a la ansiedad, oscilan entre lo político y lo perso­
nal: ¿se trata de alegorías de la vida de Anguiano
o son referencias vagas a un mundo vuelto boca
abajo por las amenazas totalitarias y la debacle
económica? En El amor (1937), los amantes eno­
jados ocupan la estructura hueca de una estatua
masculina quebrada, quizá de Eros; en El sabio
incólume (1937), que tiene una mancha de tinta
particularmente surrealista del lado izquierdo, el
cerebro de la figura parece estar abierto para
exponer sus pensamientos que las figuras más
pequeñas de abajo se esfuerzan por comprender.
Otros dibujos, como La plomada y Ofrenda,
muestran figuras trágicas, como referencias a
tormentos internos (las hormigas del primero son
quizás una cita directa de Dalí). Aparición (1937)
revela rostros torturados que emergen de nubes
conectadas al cordón umbilical de un niño; mucho
más abajo, cerca de un corazón humano colgante,
se puede ver un pueblo rural con un cementerio
prominente. La composición en este caso puede
estar basada en Mis abuelos, mis padres y yo,
de Frida Kahlo (1936; Museum of Modern Art,
Nueva York), lo cual podría indicar que Kahlo tuvo
mayor influencia sobre sus contemporáneos de la
que normalmente se asume.
Además de sus ligas —establecidas por
medio de ilustraciones, por supuesto— con el
surrealismo europeo, una investigación mayor po­
dría revelar posibles contactos entre Anguiano y
otros surrealistas americanos. Por supuesto que los
paralelos visuales y conceptuales podrían indicar
simplemente fuentes comunes de inspiración
(como Picasso, Dalí y De Chirico), pero ciertas re­
vistas —como la izquierdista Art Front, publicada
en Nueva York por la Artists Union, y por ende de